Graduate Center of Medicine and Health
TUM School of Medicine and Health
Technical University of Munich

English below

Promotion nach der alten Ordnung

Das Promotionsverfahren zum Dr. med. (dent.) nach alter Ordnung (angemeldet bis 31.12.2013) läuft folgendermaßen ab:

  • Um in diesem Verfahren promoviert werden zu können müssen Sie direkt nach Beginn Ihres Promotionsprojekts und vor dem 01.01.2014 eine Dissertationsanzeige im Promotionsbüro eingereicht haben. Zudem müssen Sie eine Kopie der Anzeige mit Unterschrift und Stempel des Sachbearbeiters vorlegen können, sowie im Falle eines ausländischen Studienabschlusses das Verfahren zur Überprüfung der Gleichwertigkeit abgeschlossen haben.
  • Nachdem Sie die Ärztliche Prüfung bestanden haben, beantragen Sie im GCMH die endgültige Eintragung in die Promotionsliste mit diesem Formular (bitte elektronisch ausfüllen). Die Eintragung in die Promotionsliste ist Voraussetzung für die Einreichung der Doktorarbeit. Mit der Bestätigung über die Eintragung in die Promotionsliste können Sie sich als Promotionsstudent immatrikulieren lassen wie hier.
  • Vor Einreichung der Dissertation benötigen Sie einen Promotionsantrag sowie weitere Unterlagen. Diesen Antrag stellen Sie direkt über das Portal für Promotionen an der TUM. Eine Beschreibung finden Sie hier unter "Einreichung der Dissertation".
  • Die Dissertation wird mit dem Antrag und den darauf aufgeführten Unterlagen im Center for Study and Teaching der TUM bei Frau Reisenauer eingereicht und von ihr an die School weitergeleitet, die anschließend das Promotionsverfahren einleitet. Bitte machen Sie zur Einreichung einen Termin mit Frau Reisenauer aus.

Die Einreichung der Dissertation ist erst nach erfolgreicher Beendigung des Studiums möglich. Wenn Teile der Arbeit bereits vor Beendigung des Promotionsverfahrens veröffentlicht werden, muss dies unter Angabe der genauen Publikationsdaten (Autoren, Thema, Zeitschrift) unverzüglich nach Veröffentlichung durch ein formloses Schreiben dem GCMH angezeigt werden (eine Vorlage finden Sie hier). Eine Veröffentlichung der vollständigen Dissertation vor Beendigung des Promotionsverfahrens bedarf der schriftlichen Zustimmung der School.

Bitte wenden Sie sich in Promotionsangelegenheiten nicht an das Sekretariat der School, sondern an das GCMH.

Medical thesis – old regulations

According to the old regulations (applied till December 31, 2013), the procedure for awarding a doctoral degree in medicine (Dr. med.) and dentistry (Dr. med. dent.) is as follows:

  • Immediately after starting the doctoral project, and before January 1, 2014, you must have notified the Graduate Center of your doctoral project. Proof of registration is to be provided in form of a copy of the notification with stamp and signature of the Graduate Center officer. In case of a foreign degree, candidates must have completed the equivalence assessment procedure, in order to be able to graduate.
  • Once you have passed the medical state exam, you must apply to be admitted into the doctoral candidacy list at the dean’s office (Ms. Vassileva - gcmh.mh@tum.de). The registration form – that must be filled out electronically – can be found here. Being admitted into the doctoral candidacy list is required for submitting the dissertation. Once you have been listed, you can enroll at TUM as doctoral student, as described here.
  • Before submitting your dissertation, you must fill out a graduation application form and few other documents. All the documents can be found here.
  • The dissertation, together with the graduation application form and all the required documents must be submitted to the TUM Doctorate Office (Ms. Reisenauer). The documentation will be then forwarded to the School of Medicine, where the doctoral graduation process will be initiated. Please note that an appointment with Ms. Reisenauer at the TUM Doctorate Office must be arranged in advance.

Submission of the dissertation is only possible after successful completion of medical school. In case parts of your thesis are published before the end of the doctoral graduation process, you must report it to the dean's office immediately after publication by means of an informal letter stating the exact publication details (authors, topic, journal). Publication of the complete dissertation before the end of the doctoral graduation process requires the written consent of the School of Medicine.

All the necessary documents for the doctoral graduation process can be found here.

Please note that you should not contact the general dean’s office for any question regarding the doctoral process. Ms. Vassileva is the competent officer who can provide any information on this matter.